sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Sunday, September 13, 2009

Antara Garisan 2...


Setelah saya menonton drama ini berulang kali..
baru saya mengerti bahawa pelakon Isma itu membawa watak sebagai syaitan..
yg mana beliau terus menghasut dalam diam pd ustaz ini..
rupanya rakan2 ustaz yg lain tak nampak Isma ini..sebab beliau kn syaitan..
Jadi, syaitan ini menjadi `sahabat` kepada ustaz selama dia menegakkan keadilannya untuk menghapuskan maksiat dlm kg tu..
kerana ustaz itu sudah merasa dirinya itu betul..sebab itulah syaitan menghampirinya..
merasa dirinya alim..baik..pekerti mulia..lelaki sejati..

tp,akhirnya dia yg melakukan maksiat...

sesungguhnya setiap amalan kita..hanya Allah s.w.t yg bisa mengetahui baik kah,buruk kah kita..bukan kita yg leh mgukurnya & mghukum setiap manusia itu layakkah utk berkwn ngan kita...

Jadi, pada mereka yg merasa diri mereka itu baik..suci..pekerti mulia..jgn lah takbur ye..takut nanti anda tersungkur seperti ustaz itu...

walaupun ia adalah sebuah drama..tp ia tidak mustahil berlaku di kalangan kita...

Di akhir drama ini..

terdengar dialog antara anak & ibunya...

Si anak : ibu...bulan puasa nie..syaitan & iblis kena ikat kan??

Si ibu : iye sayang...

Si anak : Tapi...kenapa masih ada manusia yang membuat jahat??..

Si ibu : .......................

bagi saya jawapannya adalah NAFSU...nafsu yg ada dalam diri itulah yg membuatkan manusia itu menjadi jahat...tanpa dibantu oleh syaitan & iblis...

apakah jawapan kamu??




4 comments:

Fahim 'n Alin said...

owho.. ade bagian 2 lak..

bagi pakcik rmai je manusia yg prangai mcm setan..

manusia pon ley hasut manusia tanpe perlu dorongan semangat oleh setan..

aahkan, krenye setan ni mcm pom2 gal la.. dok bagi smangat sntiase..

Ceritera kaseh... said...

aa..setan ni bg sikit jew..kita ni manusia yg terlebey2..so,setan nie senang lh keje nye..ley dia uruskn manusia len lak..itu yg bersepah manusia yg jahat2..yg suka aniaya org len..tanpa rasa bersalah..hmmm

b'dol plangi said...

kekalah petama sebagai peringatan..

kekalahan kedua sebagai pengajaran..

kekalahan ketiga bakal jadik setan..

lalala!

Ceritera kaseh... said...

bdol - bl dh jd setan..ramailah mangsanya kan??