sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Tuesday, February 16, 2010

Roda Kehidupan


Hidup nie bagaikan roda...
berpusing & kadangkala ia berhenti..
seperti hidup aku..
ketika berumur 18 tahun hingga 22 tahun...
hidupku cukup indah..tanpa masalah besar..
sehingga umurku 24 tahun..
bermula hidupku bekerja di rantau orang..
walaupun sebelum ini aku belajar di rantau orang..
tp ia tetap berbeza dunia belajar & bekerja..
waktu mula sampai di Selangor..
peritnya hidup aku..
seorang diri tanpa insan yg aku kenal..
belajar membawa diri..
mengenal kehidupan di situ..
hinggalah pertengahan tahun itu..
aku diberi rezeki di Shah Alam..
ngan gaji yg waktu itu bagi aku mewah..
dgn diberi kepercayaan oleh majikan aku..
bersama engineer berbincang dengan client..
akhirnya aku bisa berbincang tanpa bantuan engineer lagi..
utk membuat pelan@projek yg dikehendaki oleh client..
client terdiri dari pihak proton..BMW..TNB..etc..
tp..
hanya setahun aku merasa keseronokan kesibukan itu..
kerna ibuku memaksaku pulang ke kampung..
bermula lah episod hitam dalam hidupku..
yg tidak dijangka oleh ibuku mahupun keluargaku..
waktu itu aku menyalahkan ibu..
kerna ibu..aku jadi begini..
hingga aku mengenal seseorg..
yang rupanya hanya penipu..
manis dibibir tapi busuk dihati..
yg berotak sempit..
yg berhati binatang..
yg menganggap aku ini hanya tempat utk bersandar..
bila hilang lelah,mereka pergi begitu saja..
tanpa rasa bersalah..
mudah kan?!..
tp..biarlah aku menganggap waktu itu roda kebahagiaan aku berada di bawah...
tp skrg..
aku pasrah..
alhamdulillah..
kerna kesabaranku..
aku merasa sedikit demi sedikit..
roda kejayaan aku sudah bergerak ke atas..
kerna aku sudah mulai..
dpt membanggakan keluargaku dgn bisnesku..
walaupun ia tak se gah mana..
tp cukuplah keluarga aku dpt menumpang senang..
hati aku??
cukuplah buat masa ini..
ia untuk keluargaku..
roda bahagiaku mungkin masih terhenti..
ketika aku dikhianati di suatu ketika..
takpe lah..biarlah ia terhenti lama..
sementara hati ini sembuh sepenuhnya..
setiap insan berlainan cara..
berlainan rasa..
mudah @ payah utk melupakan seseorg..
itu bezanya..
tak boleh nak samakan..
sedar @ tidak..
pabila kita di atas..
kita memandang rendah pada mereka yg kecewa..
kita anggap mereka tidak mahu berubah..
sedangkan kita tak berada di tempat mereka..
sedangkan kita tak tahu bagaimana teruknya mereka dikecewakan..
sedangkan kita lupa yg manusia ini hatinya beza..fikirannya beza..
mudah-mudahan..
roda kejayaanku terus berada di atas..
mudah-mudahan..
roda kebahagiaan aku akan bergerak naik ke atas..
dan terus di atas...
insyaAllah...

No comments: