sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Wednesday, October 13, 2010

Ku Terima Jika ini Takdirku...

Nur masih termenung jauh.Terlihat olehnya sekawan burung berterbangan.Sungguh indah ciptaan Tuhan.Getus hati Nur.
Lamunan Nur dikejutkan oleh tangisan Afiq Daniel, anak Nur."Daniel sudah terjaga dari tidur rupanya." Getus hati Nur.Tanpa berlengah lagi, Nur mendukung anaknya sambil memujuknya supaya berhenti menangis.
Setelah kematian suaminya, Afiq Haikal 2 tahun yang lepas.Genap juga lah umur Afiq Daniel 2 tahun.Hasil perkahwinan mereka yang dibina selama 3 tahun.
Suaminya meninggal akibat kemalangan jalan raya. Arwah bergegas ke hospital setelah mengetahui Nur mahu melahirkan anak.Nur melahirkan Daniel lebih awal 3 minggu dari jangkaan doktor,disebabkan itu jugalah arwah tidak menemani Nur.Mujurlah waktu itu,ibu dan ayah Haikal ada,merekalah yang bawa Nur ke hospital.
Apabila mengetahui tentang kematian suaminya,hanya Tuhan yang tahu betapa hancurkan hati Nur.Dia memandang sayu anaknya yang masih merah sudah kehilangan ayah.
Hanya mengingatkan janjinya kepada arwah untuk menjaga anaknya sebaik mungkin, Nur masih bertahan.Jika tidak, mungkin Nur juga mengikut jejak suaminya.Tetapi imannya masih ada.Oleh itu, Nur teruskan hidup dengan berbekalkan kekuatan dari anaknya Afiq Daniel.
“ Nur…hujung minggu ni mama dapat jemputan kenduri kahwin,temankan mama ye sayang”. Pinta mama mengejutkan dari lamunannya.
“Nur malaslah mama,lagipun Nur ingat nak bawa Daniel pergi rumah Ayien”. Ayien adalah sepupu Nur. “Nur…sampai bila Nur nak terus begini?..Nur seolah-olah nak lari dari realiti hidup..Nur kena luaskan pergaulan,cari pengganti untuk Nur lupakan Haikal.” Pujuk mama.
“Mama..walaupun abang Haikal dah tinggalkan Nur..Nur tetap anggap abang Haikal di sisi Nur. Takkan ada sapa pun yang boleh menggantikan abang Haikal.” Sebak tutur kata Nur.

Pagi nie Daniel menangis lain macam.Waktu itu, Nur baru sahaja selesai solat subuh.Cepat-cepat Nur mendapatkan Daniel.Badannya panas."Ya Allah..panasnya badan anak aku nie."Risau Nur.Cepat-cepat Nur mendukung Daniel dan terus mencapai kunci kereta.

Nur terus memecut keretanya.Sebelah tangannya di atas peha anaknya.Gusar hati seorang ibu memang tiada tandingannya.Seekor nyamuk pun tak diizin menyentuh anaknya, inikan pula sakit sebegini.Hospital Pantai dekat dengan rumahnya.Dengan pantasnya,Nur membuka pintu untuk mendapatkan Daniel.Berlari-lari Nur masuk ke dalam hospital.Mujurlah tak ramai orang.Terus Nur mendapatkan seorang jururawat. “Nurse..tolong saya..badan anak saya panas sangat”.Rintih Nur.
Jururawat itu terus membawa Nur ke bilik kecemasan,jururawat itu terus mengambil Daniel, meletakkan Daniel di atas katil yang terdapat dalam bilik kecemasan itu.Tapi Nur tidak dibenarkan menunggu.Dia diminta keluar.
Nur terus menangis dan terus menangis.Dia teramat risau tentang kesihatan Daniel.Kelihatan mamanya berlari mendapatkan Nur. “Sayang…macammana Daniel?”.Terlihat kerisauan di wajah mamanya.Begitu juga dengan papanya.Nur hanya mampu menangis.


*Bersambung ^_^

p/s - novel sebelum nie hilang..jadi,tadi ini yg keluar dari otak..masih belajar..

No comments: