sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Monday, July 20, 2009

Kenduri sempena Israq Mikraj...

Waktu ni 6.30am..amk dr dlm bilik gue..
Yg pakai serban tu salah srg dr imam surau...

Makan time...Tak sempat snap makanan..sebab sibuk kat dapur...

Pagi ni keluarga saya adakan sedikit kenduri..kalau korang perasan, kerap keluarga saya bt kenduri dlm bulan Rejab ni..ada sebabnya..selain dari untuk mendapat keberkatan..sebab lain adalah sempena nama tokwan (atok) saya..yg bernama Rejab..Mak mmg setiap tahun di bulan Rejab, kerap buat kenduri kesyukuran..Tokwan meninggal ms tu kalau tak salah saya, umur saya 18thn waktu tu..saya & family tak sempat nak jumpa dia waktu dia sakit sebab tok (nenek) tel kitorang ms tu gtau tokwan tetiba nazak..
Perjalanan nak ke sana ambil masa gak..xpe la..at least,saya berkesempatan baca surah Yassin kat depan jenazah tokwan sebelum dikebumikan & dapat cium dahi arwah tokwan..Itu cite ttg arwah tokwan sy..

Apa yg nak cite psl kenduri pg ni...
Sehari sebelum kenduri, saya,mak & adik bongsu gi membeli keperluan utk kenduri..menu yg nak disediakan adalah nasi lemak,bihun goreng,mee goreng,karipap,cucur kodok (jemput2 pisang)..
Balik dari membeli semua keperluan dah jam 8pm lebih..bergegas tunaikan solat & makan. Kami 4 beranak ni jew yg buat..Ayah,mak,saya & adik bongsu..
Untuk nasi lemak, sambal udang & sambal ikan bilis disediakan..
Semua siap sampai jam 1am..Cuma tinggal nak goreng karipap & cucur kodok (jemput2 pisang) jew..
Saya bangun dlm jam 6am..Ayah & mak dah bangun awal2 lg..Adik tu mmg lepas solat subuh..terus pengsan..hehe..xpe la..sian lak dia..
selesai mandi & solat subuh, bergegas saya gorengkan karipap & cucur kodok (jemput2 pisang)..
6.30am..tetamu yg pulang dari surau setelah selesai solat subuh dah ramai2 dtg..mujur sempat goreng...panas lagi karipap & cucur kodok (jemput2 pisang) tu..Sebelum acara makan tu..dibaca lah doa2 & zikir yg panjang..memanjat kesyukuran ke hadrat Ilahi di atas rezeki yg diberikan ni..
Dalam jam 7am..tetamu wanita & jiran2 lak yg datang..until now, tetamu masih tak putus2 datang..Alhamdulillah..mudah-mudahan apa yg my family buat ni diberkati Allah s.w.t..
Selain dari menu2 di atas, buah-buahan tempatan juga disediakan..seperti rambutan, manggis, langsat, pulasan yg masih belum habis musimnya...

No comments: