sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Saturday, September 5, 2009

Antara Garisan...

Td saya berkesempatan menonton drama Antara Garisan..
mengisahkan penduduk di sebuah kampung..
yg punya imam yg sudah tua...
penduduk di situ byk melakukan maksiat kerana adanya kelab dangdut di situ..
tp imam ini xamik tindakan menghukum mereka..
kerana bg pendirian imam ini apa jua Allah s.w.t yg tentukan..

datanglah seorg ustaz muda di kampung itu..
dia jg mgajar di sebuah sekolah di kampung itu..
dia minat pd seorg pelajar tingkatan 6 kt sek tu..
lakonan syarifah amani..
begitu juga sy.amani..minat gak pd ustaz tu..

tp akak sepupu sy.amani ni bekerja sbg GRO..
lakonan norkhiriah (saya suka lakonan dier ni)
tmbah lak dia ngandung anak luar nikah..
laki tu lak lari dari tgungjawab..

akak ni bela sy.amani ni dari kecik guna duit hasil keje GRO..
smpai lh sy.amani dh besar..
mula pertikaikn duit tu haram
n xnak guna duit tu bt byr yuran sek..

ustaz n kwn2 nya selalu lepak di surau..
slh srg kwn ustaz ni..
nama pelakon ini isma yusuf..
watak dier memula sy ingt baik..
kerana sering bersama ustaz ini..
ngn celak hitam pekat di mata..
serban n jubah putihnya..
tp lama2 baru tau..
rupanya dia ni terok
sb dia g kelab dangdut..
siap menari ngn akak tu..
tp dia pandai pura2..

kalau akak ni balik dr keje..
mesti teksi tu park kt depan surau..
ms tu lak akak ni tgh sedap mabuk..
merapu lh dier kt ustaz n kwn2nye tu kt atas surau tu..

mlm tu ustaz & kwn2nya telah
mgambil kputusan utk berjihad..
utk hapuskan maksiat kt kg tu..
yg watak yg pura2 tu pun semangat nk hapuskan maksiat..

sy.amani amk kputusan kluar umh..
n ikut nasihat ustaz tu n dok lh umh ustaz tu..
kononnya lebey selamat dok umh ustaz tu..
dari dok umh diew sb akaknya kn GRO..
kata ustaz tu..umah sarang maksiat..

mlm tu..
ustaz n kwn2 nya serbu umh akak ni...
dgn misi jihad amal makruf nahi mungkar..
smpai teruk lebam akak ni kena pukul..
sy.amani ni pun puji lh ustaz ni..
kembanglah hidung ustaz tu...

so,akak ni dh insaf..bnr2 insaf..
tgh akak ni beramal kt surau tu..
dtg lh laki yg ngandungkn akak ni..
dh nyesal n mahu tgungjawab kt akak ni...
tgh2 dok layan emosi..
tetiba dgr suara bising kt luar surau..
rupanya kwn2 ustaz ni yg bt bising..
sbnya...
diorang dpt tangkap ustaz ni ngn sy.amani tgh berzina..
skrg akak tu lak ditempat ustaz tu
yg mn dia lak dok atas surau..
memandang ustaz n adik sepupunya di bawah surau..
yg pernah cerca dia..pukul dia..hina dia..
ustaz yg mengetuai menghapuskan maksiat..
bt maksiat..apa kes???
MySpace
last cite tu..
trdengar suara yg berkata...
lebey kurang jew lh..sb panjang sgt..

" inilah yg aku ingin sampaikan..
sikap manusia yg merasakan
diri mereka itu lebih baik dari org lain..
merasakan mereka bisa
menjatuhkan hukuman pd sesama manusia..
sedangkan mereka tidak tahu
itu adalah tugas Allah s.w.t..
Allah s.w.t yg berhak menentukan/menghitung
setiap perilaku kita di muka bumi ini
yg dipinjamkanNya kepada kita..
manusia ini lupa yg
manusia ni sumanya sama jew...

bezanya cuma sikit jew..
satu garisan halus..
yg mn mereka tidak sedar & tidak tahu
bila mana mereka melalui garisan halus itu..
akibatnya aku makhluk Allah s.w.t
yg telah bersumpah pd Allah s.w.t..
akan terus myesatkn kaum Adam..
hingga Hari Kiamat.. "


suara dari pelakon isma yusuf tu..
so,of coz lh syaitan...
itu kan mmg tujuan syaitan..

*kesimpulannyee..
ustaz tu yg berlagak alim..
merasa dirinya terpilih
oleh Allah s.w.t utk hapuskn kejahatan..
beria2 nak hapuskan maksiat..
tp dia yg berzina..
yg isma yusuf tu watak tmbahan aka syaitan menyerupai manusia
mghasut ustaz tu dlm diam..
kejap dia hasut ustaz tu jd baik..
kejap hasut ustaz tu jd jahat..

oleh itu,
sentiasalah berhati2 ngn stiap amalan kita..
jgn terlalu brbangga & riak ngn ilmu yg ada..
jgn jauh dari Allah s.w.t..

bersederhana lh kita..
trmasuk ilmu dunia,harta dunia,kecantikan/ketampanan diri...
jgn lah salah guna kurniaan Allah s.w.t..

sama2 lh kita renungkan...
selamat beramal...
MySpace MySpaceMySpace

p/s - garisan halus tu beerti nikmat/kejayaan/kebahagiaan/kekayaan & sewaktu dgnnya...
semua ini adalah berupa dugaan juga..jd, jgnlh kita terlalu berbangga dgn apa yg ada..
tkt2 Allah s.w.t tarik balik nikmat yg kita dpt..
nti jd lh kita berada di bawah kembali..

p/s - kita minum dulu...MySpace

6 comments:

Fahim 'n Alin said...

amm mmm hmm..

pnt bce.. xphm2 gak pkcik..

pemahaman pertame- ustaz 2 mmg berzina

pemahaman kedua- ustaz 2 dianiaya si butang sindarela (sbb besenye mcm ni cte myu) hii

so yg mne betoi

b'dol plangi said...

krohh! krohh!

All about my Life... said...

adeh...

kesimpulannyee..
ustaz tu yg berlagak alim..
tp dia yg berzina..
yg si butang tu watak tmbahan aka mghasut ustaz tu dlm diam..
kejap dia hasut ustaz tu jd baik..kejap hasut ustaz tu jd jahat..fhm kn lh..

Fahim 'n Alin said...

owho.. phm2

halah b'dol ko jgn wat2 tdo la.. pakcik taw ko pon xpaham sipnopsis kak jan 2..hik3

All about my Life... said...

hakhak...trg panjang2..xfhm rupanya..nampak sgt xde bakat utk mgarang..

All about my Life... said...

p.cik try baca blk..cik zan dh repair dh kterangan tu..kalo sudi baca blk lh..