sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Monday, September 28, 2009

Hukum Tajwid

percaya @ tidak..
masih ramai yg tak tahu aka jahil ttg Hukum Tajwid nie..nie Fardu A`in gak..
yg mana WAJIB kita kena tahu..
mcmn nak baca ayat2 dlm solat..nak baca al-quran ngn betul..
kalo ini pun xtahu.. kes berat tau..
bukan nak mengaibkan sesiapa..
tp saya sebagai umat islam nak sedarkan rakan2 saya..
sebab ramai di kalangan kita pandang xendah jew perkara nie..
ckp psl agama kt org itu ini..
kwn ngan org yg alim ulama..tp mende2 nie xtahu..isk..kes teruk tau..
saya juga tidak sempurna..cuma apa yg saya tahu..saya nak kongsikn bt rakan2..

pada gf2 tu n bf2 tu..bek tanya bf/gf korang yg ngaku alim/sewaktu dengannya..dia tahu x huruf2 tajwid n mcmn hukum bacaannya..
cuba tanya tgk..

huruf mim mati bertemu huruf ba..apa hukumnya?..

tkt dia terkial2 jew..kalo terkial2 tu..bahaya tu..sebab kalo tak tahu nie..
kita baca al-quran tanpa ikut hukum tajwidnya..jatuh berdosa tau..
itu pun kalau dia baca al-quran..tkt xpenah baca al-quran je..Nauzubillah..
mende nie bukan main2 ye..

saya belajar nie mula2 masa umur 6-8thn kt umah lama ngn seorg ustazah di surau kt kg tu..
yg 1st belajar tu lh guna masa sek.rendah..menengah & smpai skrg masih ingt..alhamdulillah..(bkn nak menunjuk..tidak sama sekali ye..)

korang yg mn tak tahu..cuba belajar pelan2 kalau xley laju2..sb nie kita WAJIB kena tahu ye.. Takde ruginya korang jatuhkan ego korang utk ilmu Allah s.w.t nie..
sb kita suma pun akan kembali kat DIA gak..
so,renung2 kan la..
samada korang nak teruskn ngan ego korang/cuba n trs cuba belajar n dekatkan diri ngan Allah s.w.t..

so..saya nak kongsi apa yg saya tahu...hope kita sama2 beroleh kebaikan..InsyaAllah..


HUKUM NUN MATI DAN TANWIN
Terbahagi kepada 4 :
  1. ikhfaq Hakiki : apabila nun mati @ tanwin bertemu ngn huruf ikhfak,dibaca dgn dengung..

Huruf nya : ta,sa,jim,dal,zal,zai,sin,shim,s`od,t`od,tho,zho,fa,ghauf,khaf.

2. Izhar Halqi : apabila nun mati @ tanwin bertemu ngn huruf izhar,dibaca dgn jelas tanpa dengung..

Huruf nya : alif,ha,gho,ngain,ngen,hamzah.

3. Iqlab : apabila nun mati @ tanwin bertemu dgn ba,bunyi nun mati @ tanwin itu ditukar kpd mim dan dibaca dengung..

Huruf nya : Ba.

4. Idqam : Terbahagi kepada 2 :

  • Idqam Maalqhunnah : Apabila nun mati @ tanwin bertemu dgn huruf idqam,dibaca dengan dengung..

Huruf nya : ya,wau,mim,nun.

  • Idqam Bilaqhunnah : apabila nun mati @ tanwin bertemu ngn huruf Idqam,dibaca dgn bacaan izhar..

Huruf nya : Lam,ro.

HUKUM MIM MATI

Terbahagi kepada 3 :

  • Idqham Mislain : Bacaan wajib dengung..

Huruf nya : mim.

  • Izhar Syafawi : Bacaannya jelas tanpa dengung..

Huruf nya : alif,ta,sa,jim,ha,gho,dal,zal,zai,sin,shim,s`od,d`hod,tho,zho,ngain,ngen,fa,ngauf,khaf,lam,nun,hamzah,ya.

  • Ikhfak Syafawi : Bacaan samar-samar dengan dengung..

Huruf nya : Ba.

p/s - ada sambungan lg..nti saya post ttg Hukum Mad & Mad Lazim..

- mende nie xleh hafal ye..kena sentiasa belek & baca al-quran..baru korang tahu kat mana Hukum2 Tajwid nie terletak..

Org lain tidak dpt bantu kita..Hanya kita yg mampu merubah diri kita..

Pilihlah samada mahu menjadi baik @ sebaliknya...

Takde yg mustahil apa2 ja doa kita termakbul jika kita sentiasa bertaubat,berdoa & minta pertolongan pada DIA..

Tak mustahil manusia yg jahat menjadi baik..

Begitu juga manusia yg baik..berubah menjadi jahat..jadi..setiap apa yg kita bt..sentiasa ingtkan aka tktkn Allah s.w.t...

~ Yang baik datang dari Allah s.w.t..Yang buruk dari saya sendiri ~

4 comments:

Fahim 'n Alin said...

waa.. bgus2.. nk kate kompem btol bacaan kite 2 ssh la.. tp kite msti ade rase nk improve better..

tp ade gak org lame yg x taw nme2 hukum ni.. tp dorg taw cre bacaan..

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

p.cik - mmg btl..ada yg xtahu hukum..tp tahu aka betul bacaannya..tp seeloknya kita tahu kan?.. :)

mmg kita xtahu btl/x bacaan kita..tp at least kita tahu hukum..kita baca ikut tajwid..mmg btl n baik kita cuba membaca dengan baik..

chevy's said...

salam zan.... kene bawa Jamma belajar dengan awak secara berdepan nih... ni tgh survey masjid/surau yg ade kelas mengaji untuk dewasa.

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

chevy - saya cuma sekadar berkongsi ilmu yg septtnya kita jgn pandang endah xendah..sb ia fardhu ain..wajib kita kena tahu..jika xbt..kita berdosa..

saya cuma manusia yg xsempurna..yg xlayak utk mengajar awk..ilmu nie bekal yg ibu ayah saya ajarkan utk saya amalkan utk waktu dihisab dikubur nanti..

utk mgajar..saya tak layak awk..cukuplah saya menyedarkn pd mereka yg xsedar lg..
berguru lah dengan org yg layak,seperti para ulama (ustaz,ustazah..)..mereka lebih arif..