sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Sunday, September 20, 2009

Persiapan Menjelang Raya...

Waktu nie..segala persiapan sudah hampir 90% selesai..tinggal nak buat kuah kacang,msk lemak rebung ngan lontong/kuah lodeh jew..sb xleh buat awal kn..
adik saya yg keje kt putrajaya smpai kg ari jumaat kol 5am..
sy blk keje jumaat 1/2 ari sb Dato` bg pelepasan awal..adik saya bg duit raya dari teman saya..berapa??..biarlh rahsia..
ni utk peringatan aka nasihat bt saya gak..ni xde nak tujukn kt sesapa pun..
maaflh kalo terasa..if nak terasa gak...amik lh..dh nak terasa sgt kn...
bt pe nak publish kn mende2 mcm ni/sewaktu dgnnye kn?..cukuplh sekadar bgtahu dpt/ada jew..amalan xsihat kalo selalu menunjuk/pamerkn kekayaan diri kn..
makasih awk.. ;) siap bg kuih raya 3 jenis..kek lapis sarawak n kerepek belinjau peberet saya..
ok..kt sini saya nk gtau aktiviti saya pd 19.09.09..iaitu sehari sebelum menjelangnya aidilfitri..
pagi2 lg..saya n my mum gi pasar..beli bahan2 utk bt lontong..sb yg len dh ada..ramainyee umat..
utk buka puasa..beli ikan terubuk..peberet my mum n my dad..bt bakar lh..

Pasar Besar Jitra..

balik tu..my mum rebuskn nasi impit..adik2 saya gi salun..treatment rambut lh..saya kemas umah..sb bahan2 utk msk rendang dh saya bt smlm..saya blender kn kacang utk bt kuah kacang..abg saya dtg bawa daging n perut..adik2 sy blk dr salun..adik sy yg bongsu basuh perut ngn my mum..adik no.3 siang daging..so,suma bekerjasama..sb ayah sy sibuk bakar lemang kt gerai dier ngn member diew..

ptg..setelah suma bahan2 dh sy blender..bhgn ruang tamu dh cantik..saya gi jap kat tmpt ayah saya n partner diew berniaga..g ngn motor skuter comey adik saya..suma lemang fully booked..so,sapa2 yg dtg..hanya leh ckp..lom msk lg..yg tgh msk nie org dh pesan..kalo nak..mlm nie lh..itu pun kalau ada rezeki..

my dad n partner diew menyediakan 2 jenis lemang..iaitu lemang biasa iaitu lemang pulut..n 1 lg lemang ialah lemang ubi kayu..ni special from jitra..kt tmpt len xde tau..sedap wooo...

Lokasi : Depan Pej.Bandaran Kubang Pasu..dekat ngn Dataran Bandar Baru Darulaman...

Suma nie dah org pesan...Serunding ayam,ikan & daging juga dijual...

Sibuk gak nak bergambar..hehe.. :P

Bergambar ngan skuter adik bongsu saya..kitorang giler kaler putih+hitam..my car kaler putih+hitam..kete adik no.3 myvi diew pn kaler putih+hitam..

Malam..lepas buka puasa..solat maghrib..saya n family teruskan tugas..my mum masak rendang ayam..adik bawah saya mop kan lantai..saya kemaskan bahagian luar umah sb nak letakkan meja n kerusi2 bg para tetamu..saya pun hiaskan meja sket..adik bongsu gi shopping lg ngn kwn2 nye..sebelum diew gi shopping..diew ngn sukarelanya..iron baju raya kitorang suma..adik2 saya mmg rajin..termasuk saya ye..wakaka...

Nie rendang ayam..Rendang daging pun bt..tp xupload lak..

Sementara adik2 saya msk kn kuih2 dlm bekas..letak cantek2 atas meja..saya mengemaskan bilik saya yg bersepah..hehe.. :P

Nie sebahagian koleksi hat saya..yg display nie yg ada kenangan..yg ada bear tu beli kt langkawi..sblh kirinya transformer hat..sebelah kanannye..nike hat..yg kuning tu A1 team..saya join club tu..drift nye club..yg hujung kanan tu nike snow cap..abg saya hadiahkn..yg oren tu dpt ms join tressure hunt ngn intan n nazri..yg hujung kiri tu..dpt masa join kawat sempena sukan antara jabatan..kelakar..saya kena pegang sepanduk..mujur saya ni pandai..nak ngelak dr pegang sepanduk..tipu student srg tu kata diew kena pegang sepanduk..hihi..maaf ye..akak orgnye pemalu..

Almari kaler pink lg...hihi..saya suka men badminton..ada sapa2 nak lawan ngn saya?? :D

Tv nie saya beli ms dok umah sewa..skrg dh xdok sana..bawalah balik..ltk dlm bilik lh..meja solek pun pink.. :) almari coklat tu pun beli masa dok umah sewa..Nie lh katil saya..saya suke kaler biru jg..siap deko mcm hotel..selimutnye lipat kt hujung katil :) katil pink jg ye...hehe..:P

Kalo korang pasan..sebelah katil tu ada gitar kesayangan saya..n 2 unit joran saya..saya suka gak memancing..so..org2 yg suka mancing nie tergolong dlm org2 yg penyabar ye...harap maklum..:P itu sebablah ada jew yg nak mguji kesabaran saya..sesungguhnya manusia nie xsempurna..begitu jg saya..sabar saya pun ada tahapnya..i2 sb lh ada yg saya post sebelum nie..ada yg mencabar kesabaran saya..

saya mgaku saya khilaf sebelum ini..tp xsalah kn stiap manusia nak blajar menjd yg terbaik??tp kenapa masih perlu mgata n nak bermusuh sedangkn kita sama saudara Islam??...akan berkumpul pun di tmpt yg sama (Padang Mashar)...

Yg sedang tidur itu slh seekor kucing saya yg suka tidur ngn saya..namanya Kechik..amat manja n amatlah suka makan..


Nie salah satu menu wajib utk hari raya..Tapai..my mum mmg terror bt tapai..kalo hari raya jew..suma yg dtg mesti tanya "Tapai ada tak?"..
Menu Raya Pertama :
~Nasi Jagung~
~Rendang ayam~
~Rendang daging~
~Sambal ikan bilis~
~Masak lemak rebung~
~Lontong aka kuah lodeh~
~Ketupat palas~
~Nasi impit~
~Lemang pulut & lemang ubi kayu~
~Tapai~
~Kuih raya~
~Snek~

skrg dh kol 3am..tp keje saya masih ada iaitu memotong bahan2 utk lontong utk dimasak pd kol 6am jap gi..
bahan utk kuah kacang n msk lemak rebung dh settle..cuma nak masak jew..
ayah saya pun baru balik dari bakar lemang nyee..
cukuplh setakat ini..selamat menyambut aidilfitri bt suma..hati2 dijalanraya..jgn makan byk sgt..nti perut sendat..dh malas nak solat..bt keje..

p/s - lupa lak nak upload pic ketupat palas.. :)

2 comments:

Anonymous said...

salam aidilfitri
maaf zahir dan bati yer

Live LiFe..LoVe LiFe.. said...

salam aidilfitri..maaf zahir batin gak... :)