sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Thursday, November 26, 2009

Asuhan Manusia Penipu...

selepas borak ngn teman saya..
terdetik hati saya nak post mengenai manusia yang penipu..
ramai sangat dah skrg nie manusia penipu..
tipu dari pelbagai jenis..
ada yang jenis tipu duit..
ada yang jenis tipu perasaan..
ada yang jenis tipu harta..

tp suma nie punya maksud yang sama..
iaitu..untuk mendapatkan sesuatu..
ia juga beri perkara yang sama..
selain dari menipu org lain..
mereka juga menipu diri mereka sendiri..

tipu utk mendapatkan duit..
agar hidup mereka senang..
wpun hati xsepenuhnya menyinta..
tipu perasaan utk mendapatkan ganjaran..
mungkin ganjaran hidup senang..
mungkin mangsa itu punya wang&harta yg banyak..
takpun ganjaran dpt tubuh badan mangsa itu..

tp korang perasan tak kenapa byk sgt manusia penipu..
sb bg saya lah kan..
mereka2 yg menipu nie tak merasa menipu itu suatu kesalahan..
bg mereka itu adalah lumrah@sesuatu yang normal..
sebab apa????


cuba korang ingat balik masa korang kecik2..
takpun korang ingat balik masa korang melayan adik2 korang..saya yakin..mesti ada..korang masa kecik ditipu oleh mak ayah@sedara mara korang..contohnya..ganjaran utk dptkan mainan@jalan2..korang mesti ikut kata diorang..contohnya minum susu..tidur..jgn nakal..kalo korang dpt ganjaran tu..its ok..kalo xdpt??..

itu lah permulaannya menipu yg diajar dlm hidup korang..mungkin mereka xde niat nak tipu..tp itu lah realitinya..asuhan dari kecik..itu sebab bila besar..asyik nak menipu ja..sb bg mereka..itu bukanlah satu kesalahan..sb mak ayah@sedara pernah tipu..setakat korang tipu..apalah sgt kan..lgpun korang xde niat nak tipu pun kan..itulah alasan dari seorg manusia yang penipu..

wpun bila kita dah besar..
kita blh fikir yg mn baik@buruk..
tp itu lah kesan dari asuhan dari kecik..
akan terikut juga wpun akal fikiran mgatakan xbaik menipu..

wpun dia seorg yg alim@berlagak alim..
wpun dia seorg yg baik@berlagak baik..
wpun dia seorg yg hensem@cantik..
wpun dia seorg yg kaya@anak org kaya..
wpun dia seorg anak org alim@kenamaan..
wpun dia seorg yg sopan@berlagak sopan..
wpun dia seorg yg ayu@berlagak ayu..

mereka tetap manusia..
manusia yg punya nafsu..
manusia yg tak pernah puas dgn apa yg ada..
nafsu utk memperolehi apa yg diimpikan..
wpun sampai menjatuhkan org lain sekalipun..
mereka tidak peduli..
yg penting..
mereka dpt apa yg mereka nak..
itu sebablah timbulnya pentingkan diri sendiri..
dan juga menjadi seorg manusia PENIPU..

gambar hiasan : jadilah ibu bapa yg tidak mgajar anak2 menjadi seorg penipu..

xsalah kn asuhan ibu bapa..ini berbalik pada diri sendiri..tp itu la..ini hanya sebagai peringatan utk dikongsi supaya sama2 kita sedar kesilapan diri sendiri & belajar utk berubah serta menjadi manusia yg terbaik di sisi manusia & Allah s.w.t..

~org yg suka menipu nie lama2 menjadi pencuri@perampas harta..perasaan..pangkat~

4 comments:

cheqna said...

betul tu..
apepun..sebagai ibu bapa mesti mereka hendakkan yang terbaik buat anak2 mereka kan??

salam ziarah=)

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

cheqna - thanks sudi jengah blog nie..yup..ibu bapa adalah role model utk anak2 diorang..tp tu la..wpun mak ayah didik n beri yg terbaik pun..kalau dh dlm diri tu punya hati yg busuk..jd jahat lh juga..wallahulam..

... said...

Ya Allah..
betul sgt2 la ni..
pengalaman ditipu tu yg paling sakit bagi sya..
love this post..

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

.... - atas pengalaman ditipu juga maka tersiarlah post ini..