sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Monday, August 30, 2010

hyun joong epal

hehe..menu nie aku men reka ja..itu sebab aku boh nama suka suki aku...hyun joong tu nama aktor korean yg aku minat giler..Kim Hyun Joong..hee...
bahan2 nya :
3 biji epal hijau (dipotong panjang2 n halus)
1 mangkuk sotong kurita (potong kecil2 & direbus)..
1 cawan kacang tanah (digoreng kering n kisar/tumbuk tidak terlalu halus)
1/2 biji tomato (dipotong dadu)
sedikit udang kering (dibasuh terlebih dulu)
3 camca sos thai
3 camca sos tomato
1 biji cili besar
4 biji cili kecik

Cara-caranya :
1) kupas kulit epal..potong panjang2 nipis2..masukkan dlm peti sejuk..
2) potong sotong & rebuskan dalam beberapa minit..
3) goreng kering kacang tanah..tunggu sejuk kemudian ramas utk buang kulitnya..
4) tumbuk/kisar kacang tanah..
5) potong halus2 cili besar dan cili kecik..
6) ambil epal yg dipotong halus2 tadi..campurkan sotong,kacang tanah yg dikisar,campurkan cili
besar & cili kecik yg dipotong halus.
7) gaulkan dengan masukkan 3 camca sos thai & 3 camca sos tomato..
8) Siap!!..

nie buah epal hijau ye...aku guna 3 biji jer..lgpun hanya 4 beranak ye makan..

setelah dibuang kulit & dipotong halus..begini rupanya..letak dlm peti ais dulu..

aku guna sotong nie..kebetulan ayah beli..tp aku guna 1 mangkuk jer setelah dipotong halus..pastu rebuskan ye..

goreng kacang tanah..goreng kering ye..jgn ditaruk minyak lak..

setelah dibuang kulitnya..beginilah rupanya..


nie rupa setelah ditumbuk..sengaja tumbuk..kalo kisar halus sangat..xrasa kacangnya..

campur jer sotong,kacang,udang kering,tomato,cili & sos thai & tomato tu..gaulkan..siap..

letak dalam piring..hidangkan...


* Tak perlu letak garam,gula @ ajinamoto..natural taste..sedap woo..suma pakat tambah nasi..heee
* Resepi nie aku amik inspirasi dari sejenis masakan siam..namanya Somtam..somtam guna betik muda..
* nak bagi cantik..leh masuk carrot..nampak meriah sikit..ada kaler merah..hijau.. ;)
* elok utk mereka yg nak diet...buah-buahan kan elok..utk kulit juga..:)
p/s - selamat mencuba... =)

No comments: