sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Friday, December 3, 2010

Hidup setelah Mati...

Mesti korang suma penah dengar org berkata..
"Hidup kat dunia nie sementara ja.." takpun korang sendiri ucapkan..
Tapi..korang ada terpikir tak disebalik korang dgr/ucap tu??..
mesti x kan..
mcmn ye kehidupan setelah mati??
yelah..kita dok dgr..dok cakap..
tp disebabkan sementara tu..korang perasan tak..
manusia nie berlumba2 mcm2..

mengejar duit ngn harta sampai sanggup menipu..mengikis duit org..mencuri..sihir..bunuh..
berebut bf/gf/suami/isteri org sampai sgup gaduh2..sihir2..bunuh2..
cantikkan diri utk dptkn perhatian sampai sgup cucuk sana..cucuk sini..
operate sana..operate sini..
mengejar pangkat sampai sanggup menipu..rasuah..
dan lain2 yg sewaktu dengannya..

kiranya kena dptkan juga lh sebelum mati...
kalo dpt secara baik2..baguslah..tp mcmn kalo dpt ngan cara tak baik??

ada lh satu malam tu aku xley tidur..padahal sb siang tu tidur punyalah lama..wakaka
aku mula berfikir..
kalo mati..
kita dibangkitkan semula..
waktu tu..perkiraan segala amalan dibuat..
pas2 balasan segala yg dibuat di dunia nie dijalankan..
kalo baik kat dunia..selesa lh di syurga..
kalo jahat kat dunia..azab lah kat neraka..
hukuman berjalan sampai lh dia insaf kt dunia..itupun jika dia berubah baik ms kat dunia..
pastu dptlh dok kt syurga..
kalo sampai mati pun dia dok jahat..mcmn ye??
aku menggigil....
sb aku tak tahu amalan aku nie diterima/x ye..
mmg lh kita solat..puasa..byr zakat..n lelain..
tp korang penah pikir tak..
betul ke solat aku nie..puasa aku..mandi wajib aku..aku bg zakat nie ikhlas ke x..
huuuuu...mmg seyiess..aku takut dooh...
mula terpikir..
bt pe nak kejar mcm2 kt dunia nie..bukan ckp nie sb aku xdpt lg ye..ckp secara umum ye
org kata..perolehi ala kadar cukuplah..
tp peroleh pahala perlu lelebih++++++ ye..
tp i2 lh..manusia dh byk penyakit..
PHD(penyakit hasad dengki),GK(gila kuasa),GG(gila glamer),BS(bodoh sombong) n mcm2 lah..
jadi..
renung2 kan lah..
dengan perbetulkan..
dari dosa kecik sampai dosa besar yg kita buat..
dengan perbanyakkan solat taubat dgn tak mengulanginya lagi..

nie pun kongsi utk peringatan bt aku jg..




p/s - bukan pinta dipuji..lg elak diri diumpat..cukuplh menghormati atas nama sesama Islam...



No comments: