sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Tuesday, December 7, 2010

kalau boleh suma aku nak...

nie kira sambungan dari entry sebelum nie..aku ada kata kt ctu..
dlm hidup nie bersederhana la kita..
tapi,sebenarnya lumrah manusia takkan cukup ngan apa yg ada kan..
Minggu lepas aku ngn beberapa kwn2 aku gi kenduri adik kawan aku kahwin..
so,nak dijadikan cita..ms otw tu kitorang borak2..
masuk bab beza bila naik motor n keta..
ye...aku penah rasa..n aku yakin korang pun penah rasa..
nie salah satu contoh manusia takkan cukup ngan apa yg ada..
bila kita naik motor..
kita mula berfikir..
alangkah bagus aku ada motor besar..
yg berkuasa tinggi..leh bawa laju..
nampak lh bergaya..baru lh ramai awek pandang..
n pasti jg akan terpikir..
alangkah bagusnya aku ada kereta..
xdak la aku terpaksa berpanas..
kena berenti kt tempat teduh kalo hujan..
sb kita xtaw mcmn lak rasa naik keta..
tp bila kita naik kereta..
kita mula berfikir ttg byr bln2 (kalo yg beli ansurans lh).. minyak petrol..service..tol..byr roadtax..byr saman..standby kot2 rosak..tak kurang juga memikirkan alangkah bagus kalo naik motor..blh selit2..xda lah nak mengharung jammed..
yg bestnya leh fikir..alangkah bagusnya dpt ada keta yg lebih hebat n mahal..
apa2 pun..itulah lumrah manusia..xpernah puas apa yg ada..ini baru aku gitau ttg motor n keta..tak masuk lagi bab kerja..rumah..harta..bf/gf/suami/isteri n DUIT...
sb aku rasa psl duit yg paling byk org pikirkan..
aku pun tak terkecuali..
apa2 pun..disebalik ttg apa yg kita fikirkan.mahu utk dapatkan..
setiap yg kita lakukan..
jangan lupa pada Allah s.w.t..
wpun kita Xtinggal solat..
tak beerti kita blh ngaku kita golongan org baik n beriman..
tak semestinya seseorg tu mulanya baik/alim..
dia mati dengan keadaan baik/alim..
tak semestinya seseorg tu mulanya jahat/jahil..
dia mati dengan keadaan dia jahat/jahil..
jadi..
marilah kita muhasabah diri..
sentiasa sama2 perbaiki diri..
perbetulkan sikap..kuatkan iman..

sempena Maal Hijrah nie..
aku berusaha menjadi manusia yg kuat hatinya..kuat semangatnya..kuat sabarnya..kuat imannya pada Allah s.w.t..InsyaAllah..


p/s - jika kita harapkan kemenangan..kita sukar memperolehinya..tp jika kita sabar..insyaAllah kita akan perolehinya..insyaAllah dgn usaha & tawakkal..



No comments: