sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Sunday, January 11, 2009

Ego Yang Bisa Menghancurkan Hidup Org Lain

aku nak cite pengalaman aku bercinta dgn manusia EGO..sebab dah tak tahan dgn sikapnya yg suka menyakitkan hati aku,aku putuskan hubungan,walaupun hati aku masih sygkan dia,tp untuk apa jika dia sedikitpun tak pernah hargai aku,hari2 sakitkan hati aku,hari2 jatuhkan semangat & keyakinan aku..aku dah tak nak hati aku disakiti lagi..aku sygkan diri aku..

aku amik dari blog salah srg kwn2 kita..ada aku tambah2 skit..

penyakit ini memang amat2 serious tetapi tidak disedari ramai manusia. Macam penyakit AIDS lah senang cakap. Penyakit yg pada adatnya terkena semasa seronok tetapi kesannya seperti makhluk perosak anai-anai. Sikap yg aku maksudkan itu ialah sikap EGO.

Sikap ego ini perlu ada pada diri kita. Kalau tak ada langsung kita ni boleh dikategorikan sebagai dayus. Samalah macam seorang suami yg tidak berani menegur isterinya yg mendedahkan aurat tanpa segan silu atau apabila isterinya buat kerja maksiat atau berzina terang terangan dan dia, si suami itu, mendiamkan diri sahaja. Orang dayus seperti ini tiada tempat di syurga dan dibenci oleh Allah. Jadi, kita perlu ada sikap ego ini, tetapi pada tahap sedikit sahaja dan hanya perlu untuk menjaga maruah diri.

Aku mendefinasikan EGO sebagai, Everything GOes. Maknanya, orang yg ada sifat ego melampau ni, atau aku panggil “Ego Xtreme”, dia ni akan hilang semua sifat sifat mulia dari dirinya dan dia akan ada semua sifat buruk yg pada sangkaannya adalah baik. Dalam kata Inggeris, orang ego ni, Everything good GOes out, Everything bad GOes into him. Ini definasi akulah. Tapi betul kan.

Sebab apa Tuhan benci orang bersikap ego ini, yg mana boleh terjatuh kpd golongan syirik, ialah kerana ego ni sifat Allah. Dia aje yg boleh ada sifat dan sikap ini. Jadi sesiapa yg mahu setanding dgn sifat Allah tu haram. Macam Firaunlah yg kita tahu dia ni dilaknat Allah kerana mengaku dirinya tuhan. Tengoklah juga si iblis laknatullah, angkuh, sombong, riak dan takabbur. Sesiapa mempunyai sifat dan sikap seperti ini, maka samalah darjatnya dgn iblis tu. Satu kapallah mereka dan azab serta tempatnya nanti di neraka teruk sekali.

Orang yg bersikap ego extreme ni memang semua orang benci kpd dia. Biasanya mereka ni akan berlaku zalim, sakitkan hati orang, menjadi pengacau, penghasut, melagakan orang, buruk peribadi dan akhlaknya. Sebab dia fikir dialah yg terbaik, yg paling berkuasa, yg paling itu dan ini. Dia lupa siapa yg jadikan dia, dari mana dia keluar semasa dilahirkan, betapa bodohnya dia semasa keluar dari perut ibu, makanpun kena suap – anak binatangpun pandai makan sendiri semasa baru dilahirkan. Ini semua dia tak tengok ke. Mana nak tengok, mata hati dah BUTA. Mata kepala lagi tak nampak dah buta babi, babi butapun masih boleh tahu arah tuju dia. Maknanya orang macam ini lebih hina dina lagi dari binatang binatang yg ada. Benarlah apa yg disebut sebutkan Allah di dalam AlQuran yg mulia. Tapi berapa ramai yg mengambil pelajaran.

Dari itu, ingatkan diri kita selalu supaya jangan sombong bodoh. Jangan terlalu ego sebab nanti memakan diri sendiri. Barapa ramai orang, aku sendiri lihat kecundang dalam hidup gara gara terlalu ego. Dah tersungkur baru nak sedar. Macam orang kena AIDS, bila dah reput tubuh badan baru nak insaf. Dah terlambat sebab penyakit dicari sendiri. Kalau nampak kawan kawan yg baru nak praktis jadi ego extreme tu, nasihat nasihatkan lah. Kalau mereka dah nak sampai ke tahap Ego-X tu, dan nasihatpun dah tak laku, baik cepat cepat jauhkan diri, nanti terjebak dan menjangkit pulak.Menjangkit tu sampai kita terikut/kita akan jadi down disebabkan kata2 dia yg menyakitkan hati..mmg manusia ni mmg kejam..mereka ni xde hati perut & perasaan,itu sebab suka hati mak bapak dia ja aniaya org lain..

Orang dlm kategori ego-X ni memang banyak dan kita pula kena banyak bersabar dan berdoa. Aku memang dah biasa kena aniaya dgn orang orang pelampau ni. Aku serahkan mereka kpd Allah untuk perhitungan selanjutnya. Janji Allah itu benar. Tunggu saja dan lihat

No comments: