sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Sunday, October 18, 2009

Al - Kiswah

nie adalah tajuk cite yg saya tgk tadi kat tv3..

Lakonan Fahrin Ahmad,Ezani,Vanida Imran,Arash,Jalil Hamid,Norlia Ghani dll...

mengisahkan kehidupan sebuah keluarga yang kaya di mana seorg ayah nie mahu 3org anaknya mengikut setiap kemahuannya..dari semua segi termasuk calon pilihan utk berkahwin..

Vanida terpaksa berpisah dgn kekasihnya iaitu Arash kerana dipaksa berkahwin ngan pilihan ayahnya yang kononnya anak sahabatnya semasa mengerjakan haji..anak ustaz katanya..kata ayahnya itu adalah pilihan terbaik..berkahwin ngan keturunan baik2 adalah penting utk menjaga nama baik namanya & keluarganya yg kaya..tp akhirnya menantu yg dibangga2kn oleh ayahnya itu lh yg merosakkan hidup anaknya..paksa isteri bekerja sebagai GRO..dia pula tidak bekerja..hanya meminta duit dari isteri..smpai sgup membunuh kekasih Vanida..

Fahrin juga begitu..dipaksa ikut kemahuan ayahnya..hingga dia sendiri hanya bekerja menjual ikan di pasar malam..

Ezani kononnya harapan ayahnya sebenarnya iblis yang bertopengkan manusia..hidup bergelumang dengan maksiat..balik kg..pura2 baik..nak tumpang solat pun minta izin..ayahnya siap bagi guna biliknya n sejadah baru..sedangkan HIPOKRIK!!!...
Fahrin dibuang keluarga kerana dituduh memfitnah Ezani pada ayahnya..kerana ayahnya percaya Ezani lah yg terbaik..
apa yg diimpikan oleh ayahnya tidak seindah yang diimpi..malah memberi impak yang teruk..

apa yang saya nak sampaikan di sini..sebagai pengajaran dari kisah ini..


** keturunan,pangkat,kekayaan itu anugerah..bukan utk dibangga2kn..tp utk bersyukur & membahagi2 pd yg tiada mampu**
**keturunan,pangkat,kekayaan itu juga bukan ukuran seseorg itu mulia..semulia2 seseorg itu adalah dia mampu menjadi insan yang soleh & solehah pada Allah s.w.t**
**tidak semestinya ayah & ibunya ustaz..anaknya juga ustaz**
**tidak semestinya ayah & ibunya pergi menunaikan Haji..anaknya juga baik**
**tidak semestinya keluarganya kucar-kacir..dia itu jahat**
**tidak semestinya keluarganya susah..dia dianiaya,dipandang hina & dia tidak boleh mengubah hidupnya menjadi senang**
**tidak semestinya wajah seseorg itu buruk..hatinya juga buruk**
**tidak semestinya wajah seseorg itu cantik/hensem..hatinya baik**

jadi...semua terletak pada hati...

pinjam dari blog cik epal :

"Di dalam jasad itu ada seketul daging..Apabila baiknya ia..maka baiklah jasad itu...Apabila jahat..nescaya jahatlah seluruh jasad itu...Ianya adalah hati"

setiap perilaku..sikap kita ini bergantung pada hati..bukan pada keturunan,pangkat,tinggi ilmu dunia/akhirat seseorg itu...


~ yg baik dari Allah s.w.t..yg buruk dari kekhilafan saya sendiri ~

10 comments:

Fahim 'n Alin said...

pakcik tgk cte ni!hehe

kak jan, bsenye org bg sinopsis sblm cte stat la.. hehe

mizz saifa said...

saifa sempat tgk part ending jer.. huhu.. faham la citer bila ada sipnopsis kak jan..:)

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

p.cik - huhu..lamanya p.cik ilang..exam dh ke?..hehe..sebab cite nie baru ditayangkn..tu yg xtahu sinopsisnyee..hehe

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

saifa - mujur k.zan bg sinopsis kan..hehe..thanks tgalkan komen..

Tautan_Hati said...

betol2

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

tautan hati - :)

Dakjaat™ said...

saya tengok juga cerita ni ahad lalu...

kadang2 kita tidak dapat memenuhi permintaan orang lain dan begitu juga orang lain kepada kita. bagi saya.. adalah lebih baik tidak terlalu meletakkan harapan yang tinggi pada seseorang untuk melaksanakan sesuatu itu.

yang pentingnya disini, jikalau kita nak mereka sukses dalam apa yang kita mahukan, kita kena bantu mereka.. barulah apa yang dimahukan itu termakbul..

apa2 pun .. tak baik anak2 tinggi suara pada ayah walaupun ayah ada buat silap.

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

dakjaat - itu mmg betul..seburuk mana pun ibu bapa tu..mereka ttp ibu bapa kita..tp tu lh..kadang2 kemarahan & kekecewaan kita tidak dpt dikawal..itu yg terhambur jg..
like me..my parents paksa terima pilihan mereka..tp akhirnya..pilihan mereka itu dh nayakan akak n my parents..so,its not my fault..skrg nie my parents dh rs brsalah sgt2..tp akak yg tanggung suma..
mmg lh skrg diorang dh xberani nak bt keputusan lg utk akak..tp effectnya akak smpai skrg dh jd fobia..ditambah lg ngn bl brkwn..jumpa ngan penipu..aniaya akak lg..lg lh fobia..

Fahim 'n Alin said...

pakcik da kurg kan blog2 ni la.. cam cik zan dlu la.. brehat kjap..nk taw tgk la blog pkcik..huhu

ade prob la..once settle sume nt, pkcik blogin blk..

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

p.cik - hmmm..mslh apa tu?..kongsi lh..mn tau..cik zan leh tlg redakan kekusutan p.cik..
cik zan pun dh mcm mls nak post2 kt blog nie lps2 ada orang sktkn hati cik zan..mudah2an cik zan diberi kesabaran yg tinggi..diberi keredhaan atas perilakunya..
semoga ALLAH S.W.T memberi hikmah disebalik suma nie..