sudi nak itot...

^_^ Exchange Link : Tinggalkan Jejak Anda Disini ^_^

Sunday, October 18, 2009

Sekar...


Bagi mereka yg menonton sinetron sekar di astro prima..
pasti tahu citanya..

Ia berkisar mengenai seorg wanita yg penuh dengan ujian & dugaan..

Dia kehilangan ayahnya dari kecil kerana ayahnya meninggalkan mereka atas alasan mencari kerja di kota..
Dia kehilangan suami kerana difitnah..dirampas oleh wanita yg kaya..
Dia kehilangan anak kerana dendam oleh bekas kekasih suaminya..
Dia kehilangan kawan baiknya..
Semua kehilangan ini..dia dituduh sebagai punca..
kononnya disebabkan dia..suma ini berlaku..
dia dikata pembawa sial..
sedangkan itu adalah ketentuan Allah s.w.t..

Mungkin ia hanya sebuah kisah..tp setiap cerita..kisah itu adalah dari dunia realiti..
sekarang juga kita adalah pelakon di pentas dunia..yg mana kita membawa watak yg pelbagai..
watak yg memperlihatkan siapa diri kita sebenarnya..
mahu terus dlm keadaan watak jahat/kejam atau mahu berubah membawa watak baik utk dihisab di akhirat kelak..

setiap manusia pasti akan berubah..
bagaimana dia berubah..itu terletak pada dirinya..hatinya..
mungkin dulu dia tidak baik..tp tak salah dia mahu berubah menjadi terbaik..


antara kata2 ibu sekar yg saya ingt semasa sekar diberi ujian/dugaan/masalah...


" sekar....kamu harus sabar..kamu harus ikhlas terima suma ini.."

"sekar...Allah itu tidak tidur sayang...kamu byk2 doa ye sayang..."

"sekar..kamu harus syukur apa aja yg diberi Allah...wpun kamu sedih bangat..pasti ada hikmahnya..jadi,kamu harus sabar..ikhlas..."

dan setiap kali itulah...saya menangis..



wpun dugaannya agak keterlaluan..tp tak mustahil ia berlaku..
mungkin juga sinetron ini mahu memberi kita kesedaran..
betapa sedihnya kita..betapa siksanya kita..masih ramai lagi di luar yg lebih sedih..lebih siksa..
semoga saya juga diberi kekuatan seperti sekar..
wpun ada sahaja yg tidak mahu lihat dia bahagia..tenang..namun dia tetap kuat..tabah..sabar..
p/s -
~terima kasih pada mereka yg memberi saya semangat selama ini~
~pada mereka tak henti menuduh,memaki,mencarut pada saya..
kalian sudah bahagia atas derita saya..kenapa perlu mengganggu ketenangan hidup saya??...
~mudah2an kita semua diberi kesedaran & keinsafan dari Allah s.w.t sebelum terlambat..~

8 comments:

Ira Azeera said...

Sekar...

Dulu tgk gak citer ni.. pastu 'letih' nk tgk sbb asyik ditimpa malang je.. kesian.. huhu...

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

Ira -
aa..saya pun bengang gak tgk..asyik dia kena taruk jew..tp bila difikirkan..sengaja diorang bt gitu supaya kita juga kuat utk menempuhi setiap liku2 hidup sekar.. :D

chipsmore said...

jarang tengok sekar...hehe.. ;)

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

cik epal - try lh tgk..mesti tangkap leleh..tp tu lh..leh stress gak sebab sekar asyik kena taruk jew..:)

cantekmama said...

mmg follow cite nie,wpon kdg2 cam tak logik n meleret2..cane dlm2 ramai org kt wedding rendra&talia, time diaorg baling bunga dr belakang si sekar gak dapat bunga tuh!!tp tetap peminat no. 1..ha ha

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

cantekmama - tq sudi jengah blog saya..errmm..tu lh psl..nama pun cita kan..ikut pengarah lh..hehe..
tp tu lh..tetap tonton gak..hehe..

Fatt Chin Choy said...

drama macam ni patut kita layan

Ceritera Kaseh Diari Hatiku... said...

ah fatt - betul3..tp tu lh..ada jg org yg tension layan cite asyik org tu kena taruk jew..asyik ada babak nangis jew..tp tu lh sebenarnya kehidupan..penuh ngn suka & duka..